Kwaliteitsbeleid
De inspectie van het Onderwijs beoordeelt en bevordert de kwaliteit van het onderwijs. Zij doet dit volgens de kaders van de ´Wet op het onderwijstoezicht´. Zij verricht verschillende soorten onderzoek op basisscholen, en rapporteert haar bevindingen op de website: www.kwaliteitskaart.nl De Bijlmerhorst kende in het verleden een moeilijke tijd. Nu is de inspectie van het Onderwijs tevreden over het onderwijs op de Bijlmerhorst. Wij staan voor de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Het is voor ons voortdurend een belangrijk aandachtspunt. We stellen ons daarbij de volgende vragen;
Om deze vragen te beantwoorden heeft de school duidelijke informatie, goede instrumenten en een helder beleid nodig. Hiervoor werkt de school nauw samen met inspectie en bestuur. Eens in de twee jaar houden wij een tevredenheids-onderzoek onder medewerkers, ouders en leerlingen. Op basis van de resultaten wordt zo nodig beleid aangepast. Eens in de vier jaar stellen wij een schoolplan op: hierin werken wij op hoofdlijnen onze doelen en de doelen van stichting Sirius uit. Sinds een aantal jaren werken wij intensief samen met de gemeente Amsterdam aan de kwaliteit van het onderwijs. De school heeft met succes deelgenomen aan de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam (KBA). Diverse verbeterplannen zijn opgesteld, uitgevoerd en succesvol afgerond. Daarbij hebben wij extra aandacht besteed aan rekenen, strategieën voor denken en leren, het stimuleren van de zelfstandigheid, een kwalitatief goede en activerende instructie, het systematisch volgen van vorderingen en het daarop afstemmen van ons onderwijsaanbod, de begeleiding van leerlingen die extra onderwijsbehoeften hebben en aan technisch lezen. De aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs is een continu proces van ‘plannen, doen, controleren of het werkt en aanpassen’ (plan, do, check, act) en in die zin zijn wij voortdurend bezig ons onderwijs aan te passen en te verbeteren. Voor 2011 richten wij onze focus op de kwaliteit van de instructie en verdere verfijning van de leerlingzorg. De zorg voor onze leerlingen verbeelden we graag met 3 tandwielen die in elkaar grijpen. Het grootste tandwiel is dat van de Citotoetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Daarbinnen draait een kleiner tandwiel van de methodegebonden toetsen, die met een regelmaat van enkele weken informatie opleveren. Binnenin draait het kleinste wieltje van de dagelijkse afstemming. Leerkrachten verzamelen voortdurend informatie over de verwerking van de lesstof en stemmen daar hun instructies op af. Middels Extra Instructie krijgen kinderen dan nog eens uitleg vlak voordat het onderwerp opnieuw aan bod komt. Aan dat kleinste wieltje werken we al enige tijd intensief. Deze 3 wielen verbeelden de constante zorg voor onze leerlingen. Door deze verfijning van de leerlingzorg zijn de prestaties van onze leerlingen in de afgelopen periode sterk verbeterd; de groei is bemoedigend en op sommige terreinen zelfs opmerkelijk. We richten ons dit jaar op de verdere verbetering van de prestaties van onze leerlingen.
|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Onze Facebook pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Deel deze pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
Onze GegevensDe Bijlmerhorst
| Vraag Ons
| Zoeken in ons siteWil jij ook een mooi website / blog? Vraag dan naar de mogelijkheden: | NieuwsbriefBlijf op de hoogte van wat er zich op school afspeelt. Vul je e-mail adres in en klik op het pijltje of op "enter". |