Leerlingzorg op de Bijlmerhorst
Voor ons schoolondersteuningsprofiel, klikt u hier. De leerlingzorg op onze school is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van directie, leerkrachten en intern begeleider. De intern begeleider (IB-er) coördineert de leerlingzorg en draagt zorg voor de uitvoering van het zorgplan. Ons doel is om alle leerlingen goed onderwijs en de juiste zorg te bieden. Hiervoor hebben we een zorgsysteem dat bestaat uit verschillende niveaus: 0. Basiskwaliteit 1. Basisondersteuning op groepsniveau (preventieve en licht curatieve zorg) 2. Extra ondersteuning: zorg op schoolniveau 3. Zorg op bovenschools niveau: gemeenschappelijke voorzieningen en verwijzing S(B)O 0. Basiskwaliteit In het zorgsysteem van onze school neemt de leerkracht een prominente plaats in. De leerkrachten hebben als eerste de taak hun groep te begeleiden en zorg te bieden. Veruit de meeste leerlingen ontvangen zorg uitsluitend van hun eigen leerkrachten. De zorg in de groep begint met kwalitatief goed onderwijs en een goed pedagogisch klimaat waar de leerlingen zich veilig voelen. De leerkrachten houden een administratie bij van de leerlingen, waarbij zowel toetsgegevens als observatiegegevens worden verzameld. We werken met Parnassys. Ons streven is om goed samen te werken met ouders, zij kennen hun kind het immers het beste. 1.Basisondersteuning in de groep We werken met groepsplannen waarbij de leerkracht de groep verdeelt in verschillende subgroepen met leerlingen die ongeveer dezelfde onderwijsbehoeften hebben. Bijvoorbeeld korte instructie, basisinstructie of een verlengde instructie. De intern begeleider voert regelmatig klassenbezoeken uit. We werken planmatig aan de zorg. Dat betekent dat er regelmatig besprekingen zijn tussen de leerkracht en de intern begeleider over de zorg in een groep. Het kan zijn dat een leerkracht vragen heeft met betrekking tot een leerling. De leerkracht kan deze vragen met de intern begeleider bespreken in de leerlingbespreking. Er zijn vier van zulke besprekingen per jaar. 1.Extra ondersteuning / zorg in de groep Het is mogelijk dat een leerling niet profiteert van de groepsaanpak en (tijdelijk) meer nodig heeft. Met andere woorden: het kind heeft specifieke onderwijsbehoeften en heeft extra zorg nodig om zijn of haar doelen te kunnen behalen. De leerkracht signaleert deze leerling, betrekt ouders en werkt met hen samen om een oplossing te vinden. Te denken valt aan het volgende: - gezamenlijke aanpak met ouders; - een gedragsaanpak, bijvoorbeeld een beloningssysteem; - ondersteuning bij het ontwikkelen van een goede werkhouding; bijvoorbeeld een time timer of een kleurenklok; - leesbegeleiding buiten de groep (technisch lezen, begrijpend lezen); - inschakeling van de ouderkindadviseur, bijvoorbeeld als de problemen meer op het thuisvlak liggen; - tijdelijk extra ondersteuning bij het rekenen bijvoorbeeld in de vorm van preteaching of een HP.
2.Extra ondersteuning op schoolniveau Indien eerdere maatregelen niet tot het gewenste resultaat leidt of het is onduidelijk welke zorg een leerling nodig heeft, kan de leerkracht (opnieuw) een beroep doen op de interne begeleiding. Dan wordt de leerling opnieuw besproken en het ligt dan voor de hand dat er diepgaander intern wordt gedaan. Afhankelijk van de uitkomsten kan de leerkracht zelf een vervolgaanpak uitvoeren of in overleg met de intern begeleider een individueel handelingsplan opstellen. De leerkracht informeert de ouders via een gesprek en bespreekt dan ook wat ouders thuis kunnen doen. Ook kan tijdens de leerlingbespreking besloten worden om nog een andere inzet te doen. Hierbij valt te denken aan gemeenschappelijke voorzieningen vanuit het samenwerkingsverband (zie zorgniveau 3), ouderkindadviseur, PIT, Samen Doen, een aanvullende observatie door externe professionals, een onderzoek door de schoolarts, een gesprek met de leerling, een verwijzing naar logopedie of fysiotherapie of naar andere vormen van hulpverlening. Er wordt op dit niveau ook veel samengewerkt met hulpverleners, de IB-er coördineert deze samenwerking in samenwerking met de ouderkindadviseur. Speciale zorg naar aanleiding van extern onderzoek Leerkracht en IB-er kunnen ook meteen besluiten tot een individueel leerlingonderzoek door een externe partner. Op dit moment werkt o.b.s. Bijlmerhorst samen met het ABC en OZZO voor onderzoek dat binnen school plaatsvindt. Ook Punt P, de Opvoedpoli en de Bascule doen onderzoek. Er worden in geval van extern onderzoek altijd handelingssuggesties gevraagd aan de onderzoekers; hoe kunnen we de leerling op school verder helpen? Wat heeft deze leerling nodig van school, leerkracht, ouders? We letten hierbij ook op de haalbaarheid van de adviezen voor de leerkracht. Ook na dit onderzoek zijn verwijzingen naar organisaties buiten school mogelijk, bijvoorbeeld de Bascule, Punt P, Altra, Bureau Jeugdzorg. 3.Zorg op (boven)schools niveau Het is mogelijk dat na alle inspanningen het voor school nog steeds niet goed lukt om aan de behoeften van de leerling te voldoen. In dat geval kan de school bovenschoolse voorzieningen inzetten. Te denken valt aan deelname aan een ZorgBreedteOverleg (ZBO). Dit overleg vindt vijf keer per jaar plaats en de vaste deelnemers hieraan zijn: directeur, leerkracht en IB-er, de schoolarts, de leerplichtambtenaar en de ouderkindadviseur. De ouder wordt ook altijd uitgenodigd en soms zijn ook hulpverleners aanwezig. Een andere mogelijkheid is het raadplegen van het adviesloket Zuidoost. Via dit adviesloket kan ook een aanvraag voor extra financiële middelen gedaan worden om een kind nog extra te kunnen ondersteunen, het zogenaamde arrangement. Veruit de meeste kinderen kunnen met alle bovenstaande maatregelen verder geholpen worden. In uitzonderlijke gevallen lukt het school niet om aan de onderwijs- en zorgbehoeften van een kind te voldoen, het einde van de zorgstructuur is bereikt. In deze gevallen zal school, in overleg met ouders en adviesloket een verwijzing naar het Speciaal (Basis) Onderwijs doen bij het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen. Bij vragen over de zorgstructuur en leerlingzorg kunt u altijd terecht bij Karin Starren, intern begeleider van de Bijlmerhorst.
|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Onze Facebook pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Deel deze pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
Onze GegevensDe Bijlmerhorst
| Vraag Ons
| Zoeken in ons siteWil jij ook een mooi website / blog? Vraag dan naar de mogelijkheden: | NieuwsbriefBlijf op de hoogte van wat er zich op school afspeelt. Vul je e-mail adres in en klik op het pijltje of op "enter". |